Neuropsychogenesis of learning and restorative justice in prison education
DOI: https://zenodo.org/records/17100197
Keywords:
neuropsychogenesis, prison education, restorative justice, learning, human rightsAbstract
This article analyzes the interrelations between the neuropsychogenesis of learning, prison education, and restorative justice practices in contexts of deprivation of liberty, from a human rights perspective. This is a qualitative, bibliographical, and documentary research that understands the educational process in prison environments as being deeply impacted by neurobiological, emotional, and social factors. Based on the theories of Luria, Damasio, and Paula on cognition, and the restorative approaches of Howard Zehr and Hannah Arendt, the study proposes that the articulation between restorative practices and neuropsychopedagogical principles can enhance learning, belonging, and identity reconstruction among incarcerated individuals. The article also discusses the importance of integrated public policies involving education, justice, and health to promote humanized educational environments founded on active listening and human dignity. The results revealed that school exclusion, family neglect, social violence, and the lack of effective public policies directly affect the learning process; the use of standardized instruments has proven effective in identifying behavioral and emotional changes in children and adolescents; and the connection between cognition, affectivity, and the environment is crucial to fostering meaningful learning. The conclusion was that learning for those deprived of liberty cannot be dissociated from their respective life stories; there is a vast field of pedagogical possibilities that intersects the foundations of neuropsychogenesis with restorative justice practices; and these two topics are important for teacher training focused on the specificities of prison education.
References
ACHUTTI, Daniel. Justiça restaurativa no Brasil Possibilidades a partir da experiência belga. Civitas, Porto Alegre, v. 13, n. 1, p. 154-181, jan.-abr., 2013.
ARENDT, Hannah. A condição humana. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
BARROS FILHO, Armando Dantas de; LEITE, Carlinda; MONTEIRO, Angélica Maria Reis. Políticas de educação nas prisões: uma análise das 10 maiores populações prisionais. Revista Brasileira de Educação, v. 28, p. e280069, 2023.
BECCARIA, Cesare. Dos delitos e das penas. 2. ed. São Paulo: Edipro, 2015.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União nº 191-A, p. 1. Brasília: Imprensa Nacional, 5 de outubro de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 9 set. 2025.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União nº 248, Seção 1, p.1. Brasília: Imprensa Nacional, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 8 set. 2025.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da União nº 98, Seção 1, p. 44. Brasília: Imprensa Nacional, 24 de maio de 2016. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=44&data=24/05/2016. Acesso em: 8 set. 2025.
CORRÊA, Pedro Vasconcelos; ALMEIDA, Rosa Maria Martins. Funções neuropsicológicas de meninas privadas de liberdade em unidade socioeducativa. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 13, e5488, 2024. http://dx.doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2024.e5488.
CRUZ, Raquel Nogueira da; MAGALHÃES, Fernanda Lemes Batista; MENEZES, Anne Caroline de Oliveira; SILVA, Gabriela Souza; SANTOS, Fernanda Rabelo Cursino; OLIVEIRA, Cecília Souza. Desafios da pandemia na área da reabilitação neuropsicológica. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, Salvador, v. 11, e4108, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2022.e4108. Acesso em: 10 maio 2025.
DAMÁSIO, Antonio. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
FERREIRA, Vanessa Karam de Lima; FERREIRA, Gisele Viegas Dias; LIMA, José Mauro Bras de; CRUZ, Marcelo Santos. Desempenho intelectual na exposição alcoólica fetal: relato de série de 10 casos. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 62(3):234-9, 2013.
FIGUEIREDO, Sabrina Oliveira de; SINCORÁ, Larissa Alves; LEITE, Maria Clara de Oliveira; BRANDÃO, Marcelo Moli. Fatores determinantes do controle da criminalidade em gestão de políticas de segurança pública. Revista de Administração Pública, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rap/a/gt8jhYSbyXSfX9YHmydQDQk/. Acesso em: 10 jun. 2024.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Censo Escolar da Educação Básica – 2022. Brasília: MEC/INEP, 2023.
LEITE, Amanda de Oliveira Ferreira; FERREIRA, Ana Luiza Del Pino; CORREA, Bruna Garcez; MANQUEVICH, Maria; PORTUGUEZ, Mirna Wetters. Impactos da intervenção neuropsicológica em idosos com comprometimento cognitivo leve. Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento, Porto Alegre, v. 26, n. 1, p. 77-93, 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/2316-2171.78178.
LOVALHO, Adriana de Freitas; BARRETO, Augusto de Freitas; ASTOLFI, Gustavo Henrique Blumer; MAZZO, Alessandra; FERNANDES, Adriano Yacubian. Métodos de avaliação cognitiva de pacientes com Síndrome de Apert e de Crouzon. Medicina (Ribeirão Preto), Portal Regional da BVS, 56(1):e-203361 19, 2023.
LURIA, Alexander Romanovich. O funcionamento do cérebro humano. São Paulo: Ícone, 1981.
MATOS, Lucas dos Santos. Neuropsicogênese da aprendizagem: intervenções clínicas e institucionais. Artigo apresentado ao curso de Pós-graduação em Neuropsicopedagogia – Facuminas, 2023.
MOURÃO JÚNIOR, Carlos Alberto; MELO, Luciene Bandeira Rodrigues. Integração de três conceitos: função executiva, memória de trabalho e aprendizado. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 27, n. 3, p. 309-314, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722011000300006.
PAULA, Daniela Diniz de. Tarefas neuropsicológicas de crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade socioeconômica com e sem queixas de mau desempenho acadêmico durante a pandemia da COVID-19. Dissertação (Mestrado em Ciências Fonoaudiológicas) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.
RIBEIRO, Alice de Souza. Avaliação neuropsicológica de crianças diagnosticadas com apneia obstrutiva do sono. Dissertação (Mestrado em Ciências Fonoaudiológicas) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2023.
ROAMA-ALVES, Rauni Jandé; AMORIM, Rosimeire de Moraes. O Inventário CBCL/6-18 no Brasil: revisão de evidências de validade e precisão. Avaliação Psicológica, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 33-41, 2023. DOI: https://doi.org/10.15689/ap.2023.2201.21503.04.
SECCO, Márcio; LIMA, Elivânia Patrícia de. Justiça restaurativa – problemas e perspectivas. Revista Direito e Práxis, v. 9, n. 1, p. 443–460, jan. 2018.
SISTEMA NACIONAL DE INFORMAÇÕES PENAIS – SENAPPEN. 16° Ciclo SISDEPEN – Período de Janeiro a Junho de 2024. Brasília, 2024.
SOUZA, Wayson Maturana de; ROCHA, Luiz Fellipe Dias da; CARVALHO, Rafael Vera Cruz de; FIORAVANTI, Ana Carolina Monnerat. Relações entre parentalidade e funções executivas: uma revisão sistemática. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 277-297, 2021. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2021.59386.
TETTEH-QUARSHIE, Samuel; RISHER, Mary-Louise. Adolescent brain maturation and the neuropathological effects of binge drinking: A critical review [Maturação cerebral do adolescente e os efeitos neuropatológicos do consumo excessivo de álcool: uma revisão crítica]. Frontiers in Neuroscience, 16, 1040049, 2023. DOI: https://doi.org/10.3389/fnins.2022.1040049
VARGAS, Pedro Vasconcelos Corrêa; ALMEIDA, Rosa Maria Martins de. Funções neuropsicológicas de meninas privadas de liberdade em unidade socioeducativa. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, Salvador, v. 13, e5488, 2024. DOI: https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2024.e5488.
WERMUTH, Maiquel Ângelo Dezordi Wermuth; PORTO, Rosane Terezinha Carvalho; MORI, Emanuele Dallibrida. Pelo fim da barbárie, um passo: justiça restaurativa e a superação da (ir)racionalidade punitiva. Revista Direito e Práxis, v. 14, n. 1, p. 224–247, jan., 2023.
ZEHR, Howard. Trocando as lentes: um novo foco sobre justiça criminal. São Paulo: Palas Athena, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista do Ministério Público Militar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons – Atribuição 4.0 Internacional.